عوامل موثر بر عملکرد عضلات

عوامل متعددی بر عملکرد کار عضلانی اثر می گذارد ، مهمترین این عوامل به شرح زیر است :

 

۱- دریافت ناکافی انرژی

برای ورزشکارانی که باید با وزن مشخصی رقابت کنند ، در صورت نیاز به تغییرات وزنی ، این اقدام باید چندین روز قبل از شروع مسابقات انجام شود . کاهش وزن در روزهای قبل از مسابقه ، اثرات سوء فوق العاده شدیدی روی توان عضلانی ورزشکار دارد . دریافت ناکافی انرژی برای مدت کوتاه ( ۱ تا ۱۵  روز ) اگر در روزهای قبل از شروع مسابقه نباشد ، بر سطح توانایی اثر سوء ندارد ، اما در دراز مدت ،‌ موجب کاهش توانایی بدن می شود .

 

۲- کیفیت رژیم غذایی

هر چه رژیم غذایی از نظر کیفیت متعادل تر باشد ،‌ بازده کار عضلانی رضایت بخش تر می شود .

 

۳- افراط در تغذیه

افراط و زیاده روی در تغذیه به مدت متوسط یا طولانی ، حتی اگر میزان تمرینات بدنی ثابت باشد ، موجب افزایش وزن می شود و بر توانایی بدن اثر سوء دارد .

 

۴- تعداد وعده های غذایی

تعداد زیاد وعده های غذایی ( ۴ تا ۵ بار در روز ) موجب افزایش بازده نسبت به ۲ بار غذاخوردن در روز می شود . این تعداد وعده های غذا از خستگی ناشی از کار سنگین پس از غذاخوردن و کاهش قند خون ثانویه که ناشی از خوردن غذاهای زیاد در یک وعده است ، جلوگیری می کند .

 

۵- تعادل کمی بین وعده های غذا و مزایای ترکیب صبحانه

صبحانه باید یک چهارم از تمام نیازهای مواد مغذی روزانه را تأمین کند و شیر و لبنیات و یا تخم مرغ داشته باشد .

 

۶ - مصرف دخانیات

مصرف دخانیات برای ورزشکاران ممنوع است ، زیرا :

موجب تخریب ویتامین ث می شود و در نتیجه خستگی زودرس عضلانی پدید می آید .

موجب کاهش قند خون می شود و در نتیجه فعالیت عضلانی مختل می شود .

موجب اختلال در رسیدن اکسیژن به بدن و اختلال در اعمال قلبی - عروقی می شود .

 

۷- نقش الکل

الکل نه برای کارکرد فعالیت عضلانی مناسب است و نه برای مبارزه با سرما . مصرف الکل حالتی شبیه « ضربه شلاق » را دارد که در لحظات پس از مصرف با مرحله خستگی شدید و کاهش بازده کار عضلانی همراه است . بنابراین ، مصرف مشروبات الکلی برای ورزشکاران مجاز نیست .

 

۸ - نوشابه های محرک:

مصرف قهوه ، چای و مخلوط آن بر تجزیه چربی ها که برای بالا بردن عملکرد عضلانی لازم است ، اثر غیرقابل انکاری دارد ، اما مصرف مقادیر زیاد آن ها موجب تحریک پذیری ، عصبانیت و ادرار بی موقع می شود ، بنابراین ، بهتر است قبل از مسابقات مصرف نشود .

 

/ 43 نظر / 30 بازدید
نمایش نظرات قبلی
کاربر

مجموعه جواهری در قصر http://www.persian-forum.biz/daejanggeum.html بزرگترین آرشیو موسیقی ایرانی http://www.persian-forum.biz/persianmusic.html http://www.persian-forum.biz/

محمد

دمت گرم خيلی مطالبت مفيد بود تونستی يه سر به ما بزن

SAFA

engar in veblag makhsose aghayone!!! mikhastam begam kanomay badansaz ham kam nistan.montaha age mibinin kam nazar midan bekhatere inke vaght nadaran

جواد

عالی بود ایا عمر بدنسازان کوتاه است

roamtin

salamdooste aziz omidvaram halet khub bashe mamnoon az in ke in etelaat ro dar ekhtiar ma gozashty [گل]

علی

سلام چند وقته بدن سازی کار می کنم قدم 183 و وزن 76 هست میخوسنم برای رسیدن به بدن مانکنی از چه مکملی استفاده کنم خوب است؟پرونئین کراتین امینو اسیدها... در ضمن میخواهم بدون اوردن چربی حجم عضلانی بیارم ممنون یشم اگه جوابم ایمیل کنید

soodi

سلام ...مرسی از مطالب مفید و کاملی که توضیح دادید...ولی بهتر بود که از یه فونت و سایز مناسب میکردید ...الان یه خط ریزه یه خط درشت ... چشمام در اومد تا خوندمشون.....[ناراحت][ابرو][قهر]

ستاره

ba salam aval az inke ba soale gheire herfei o pish pa oftadam vaghte shoma ro migiram ozr mikham man 30 sal daram va yekbar bardar shodam alan hich charbi ezafei to badanam nist yani na shekam daram va na ezafe vazn ghadam 168 va vaznam 56 kiloe modate 3 sale hich varzeshi nakardam kheili dus daram ba badansazi badanam mahichei o seft beshe age emkan dare mokhatasri darbareye harekati ke bayad baraye shoro anjam bedam rahnemaeim konin besyar besyar az shoma sepas gozar misham id o mailamo baraton neveshatm besyar sepas gozaram

hossein

salam man 20 sal sen daram ghadam173 vaznam85kg hast,va 1 mahe ke badansazi kar mikonam,,man yek barname mikham baraye tamame badan.

arash

salam mamnon az in atelaate khobeton mikhastam rajebe kahesh vazn dar badan sazi ye kam bishtar tozih bedid \