مطلبی جهت رفع نگرانی بدنسازان در باره مصرف تخم مرغ

مطلبی جهت رفع نگرانی بدنسازان در باره مصرف تخم مرغ

تخم مرغ بدون شک پر مصرفترین ماده غذایی برای بدنسازان به شمار میآید. میدانیم که عضله برای رشد به پروتئن نیاز دارد و هرچه پروتئین بیشتر ومرغوب تری به بدن برسانیم  رشد عضلانی بیشتری خواهیم داشت تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین با کیفیت و ارزان همیشه مورد توجه ورزشکاران به ویژه بدنسازان که همیشه گرسنه پروتئن هستند بوده است ولی اغلب با ترس و استرس به خاطر مشکلات احتمالی که در سیستم بدن به خصوص قلب وعروق ایجاد میکند از آن استفاده میکنند. مطلب زیر با آمار جالبی که در اختیار ما قرار میدهد میتواند نگرانی در این زمینه را کاهش دهد.

بیماریهای قلبی- عروقی یکی از عوامل عمده مرگ ومیردرکشورهای صنعتی محسوب می شوندو فاکتورهای مختلفی از جمله چاقی هیپرکلسترولمی فشار خون سیگار سن جنس وغیره در میزان وقوع آنها دخیلند. شکی نیست که بالا بودن کلسترول خون باعث افزایش خطرابنلابه این بیماریهامی شود .
وجود ارتباط میان مصرف چربیهای حیوانی ومیزان وقوع بیماریهای قلبی- عروقی در انسان باعث شده تا همواره یک نگرش منفی نسبت به مصرف تخم مرغ وجود داشته باشد. سئوال ساده ای که از سالها قبل مطرح است این است که آیا در سطح جهان ارتباطی مطان مصرف سرانه تخم مرغ و متعاقبا افزایش کلسترول خون و میزان مرگ ومیر ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی وجود دارد ؟ ارائه فرضیه ای مبنی بروجود این ارتباط در سال 1927 باعث شدتا مصرف تخم مرغ وغذاهای حاوی کلسترول شدیدا کاهش یابد. این بحث و مجادله طوری شدت گرفت که حتی جنبه های سیاسی مذهبی نیزبه خود گرفت وترس از چربی و کلسترول فراگیر شدبه طوری که به مردم توصیه می شدتا زرده تخم مرغ را دور ریخته و ازمصرف آن جدا خودداری کنند .
امروزه بر اساس اطلاعات حاصله از تحقیق انجمن آمریکا (AHA) و کمسیون بین المللی تخم مرغ در22کشور مشخص شده که ارتباط مثبتی میان مصرف تخم مرغ و مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی در مردان و زنان وجود ندارد. دراین بررسیها به عنوان مثال مشخص شد که تعداد تخم مرغ مصرفی درهفته (توسط هرفرد)درفرانسه آمریکا وانگلستان به ترتیب 1/5 , 5/4و3/3 است در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی در این کشور در سال به ترتیب250, 460و 516 نفر در هر 100هزار نفر است .نکته جالب دراین بررسیها این است که ژاپن کمترین مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی را داراست در حالیکه بیشترین تعداد تخم مرغ مصرفی برای هر فرد(5/6در هرهفته) را دارد لازم به ذکر است که براساس آمار غیر رسمی موجود مصرف سرانه تخم مرغ درایراندرحدود 36عدد درهفته است. مقاله ای که درماه آوریل سال1999در نشریه انجمن پزشکی آمرِیکا به چاپ رسیده به روشن تر شدن قضایا کمک بیشتری کرده است .
دکترهو و همکاران در دانشگاه هارواردطی یک بررسی 8تا 14 ساله که برروی 117 هزار نفر از پرستاران و دیگر افراد درگیر دراموربهداشتی صورت گرفته نشان داده اند که هیچ ارتباطی میان مصرف تخم مرغ وبیماریهای قلبی – عروقی وجود ندارد.
دراین بررسی هیچ تفاوتی از نظر خطر وقوع این بیماریها(انفارکتوسمیو کاردبیماری عروقی کرونلرقلب) و سکته مغزی در میان افرادی که هفته ای یک عدد تخم مرغ و افرادی که روزانه بیش از یکعدد تخم مرغ مصرف می کردند ، وجود نداشت . این محققین چنین نتیجه گیری کردند که به نظر می رسد مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ اثری بر میزان وقوع بیماریهای قلبی و عروقی یا سکته مغزی در میان مردان و زنان سالم ندارد اما در افراد دیابتی میان مصرف تخم مرغ و بیماریهای قلبی رابطه وجود دارد .
طبق نظر این تیم تحقیقاتی ، احتمال وقوع بیماری قلبی در افراد دیابتی که در روز حداقل یک تخم مرغ مصرف می کنند ، دو برابر است .بروز چنین وضعیتی در افراد دیابتی ممکن است مربوط به اختلال در مکانیسم انتقال کلسترول باشد . مطالعه فوق یکی از متعدد مطالعاتی است که نشان می دهد مصرف تخم مرغ و کلسترول غذا ارتباطی با سطح کلسترول خون و میزان وقوع بیماریهای عروق کرونر قلب ندارد . نکته قابل تامل این است با وجودیکه در زرده تخم مرغ کلسترول وحود دارد اما حضور دیگر موارد مفید مانند آنتی آکسیدانها ، فولات ودیگر ویتامینهای گروه B و چربیهای غیراشباع می توانند نقشی مثبت در جلوگیری از بیماریهای قلبی داشته باشند .
آمار نشان می دهد که ژاپن ، اسپانیا و فرانسه جزء کشورهایی هستند که بیشترین مصرف تخم مرغ را دارند اما جالب است که در این کشورها در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی ، مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی – عروقی در پایین ترین حد است . جالب است که بدانیم در آمریکا ماه مه میلادی به عنوان ماه ملی تخم مرغ نام گرفته است و مردم به خاطر فواید غذایی تخم مرغ جشن می گیرند.
نتیجه
آنچه مسلم است امروزه نباید با فرضیه های مربوط به 30 سال پیش در مورد مقدار مصرف تخم مرغ زندگی کرد و باید نظریه های مطرح در هزاره سوم میلادی را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس واقعیات علمی حرکت کرد . امروزه بعد از انجام تلاشها و مطالعات بسیار زیاد ، ثابت شده آن تصویر هولناکی که از تخم مرغ ترسیم شده بود کاملاً نادرست و بدون پایه واساس منطقی است . خلاصه کلام اینکه ، مصرف روزانه یک تخم مرغ در افراد سالم مشکل ساز نبوده و اساساً تخم مرغ هیچ ارتباطی با میزان وقوع بیماریهای قلبی – عروقی و مرگ و میر حاصله از این بیماریها ندارد . با این تفاسیر بدنسازان با خیال راحتتر میتوانند تخم مرغ را در برنامه غذایی خود بگنجانند. 

 

/ 12 نظر / 88 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ali

salam/ be man ham ye sar bezan/khosh hal misham

sadegh

salam agha yaser man sadegh hastam 16 salam hast va mikhastam badan sazi konam mikhastam bedoonam ke aya to in sen badan sazi baraye man zarar khahad dasht ya na?akhe doostam migan ke az roshde ghadet jologiri mikone

عمادمديری

(شنبه)5دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-سرشانه هالتر ازجلو 10*6-ساعد20*3-مچ20*4-شنا با تخت شنا پیچی10*3 (یکشنبه)5ذقیقه گرم کردن- شنا با تخت شنا20*3-سر شانه هالتر از پشت10*6-ساعد20*3-مچ20*4-شنا باتخت شنا پیچی10*3 (دوشنبه)5دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-زیر بقل دمبل تک خم8*4-زیر بقل هالتراز حالت خم8*4-ساعد20*3-مچ20*4-شنا با تخت شنا پیچی10*3 (سه شنبه)5دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-جلو بازوهالترایستاده10*3-جلو بازودمبل تک تک ایستاده 10*3-ساعد20*3-مچ20*4-شنا با تخت شنا پیچی10*3 (چهارشنبه)5دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-پشت بازو دمبل پشت گردن10*4-پشت بازو هالتر ایستاده10*3-ساعد20*3-مچ20*4-شنا با تخت شنا پیچی10*3 (پنجشنبه)5دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-پشت بازو هالترخوابیده7*3-پشت بازو دمبل تک تک حوابیده10*6-ساعد20*3-مچ20*4-شنا با تخت شنا پیچی10*3 (جمعه)5 دقیقه گرم کردن-شنا با تخت شنا20*3-پا با هالتر10*6-ساعد20*3-مچ20*4-شنا باتخت شنا پیچی10*3

behrooz

besiaaar mamnono sepasgozaram zahmat keshidin va khili mofid bood

مسعود

متشکرم بابت راهنمای که کردین . یه سوال دارم . من 28 سالمه آیا برای بدن سازی حرفه ای دیر شده ؟ قدم 182 وزنمم 100 کیلو هست .

علی

داداش سواد این کارو نداری طوطی وار تقلید نکن مطالبی در سایت بنام خودت نوشتی همه مثل شما همین کارو کردن حداقل کمی نبوغ بخرج بده و تجربیات و مشکلات خودتو بنویس

hamed

وبلاگ بسیار عالی دارید بهتون تبریک میگم من هم تازه شروع کردم اگه قابل بدونین با هم تبادل لینک بکنیم http://lebasmajlesi.com/ با نام ،مدل لباس مجلسی لینک کنید بعدا منو خبر کنید تا منم لینک شما رو تو سایتم بذارم . ممنون میشم اگه قبول کنید.

hamed

وبلاگ بسیار عالی دارید بهتون تبریک میگم من هم تازه شروع کردم اگه قابل بدونین با هم تبادل لینک بکنیم http://lebasmajlesi.com/ با نام ،مدل لباس مجلسی لینک کنید بعدا منو خبر کنید تا منم لینک شما رو تو سایتم بذارم . ممنون میشم اگه قبول کنید.

امیر

سایتتون خوبه اگه میشه مطالبتون رو ب ایمیلم بفرستید

امیر

مطالبتون واقعا عالیه