چند نکته در تغذیه برای جذب بیشتر غذا

یادآوری چند نکته  در امر تغذیه به جهت جذب بیشتر غذا

 

به آرامی غذا بخورید کاملاً‌ غذا را بجوید تا به خوبی با بزاق آغشته و هضم آن آسان شود .

غذا را باید با توجه به جوانب روانی - تغذیه ای و مطابق با ذائقه فردی تهیه کنید ، به نحوی که اشتها آور باشد .

میوه یا سبزی مصرفی بهتر است از یک نوع باشد . به همین ترتیب نباید یک شیرینی یا یک مخلوط از غلات را بعد از سیب زمینی یا ماکارونی یا برنج مصرف کرد .

اگر در یک وعده غذایی ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ و یا انواع سبزی ها با هم وجود دارند ، باید مخلوطی که به مصرف می رسد ،‌از مقدار کل گوشت یا سبزی در نظر گرفته شده بیشتر نباشد ( مثلاً اگر توصیه شده است که ۹۰ گرم گوشت مصرف شود می توان به جای آن ۳۰ گرم گوشت به اضافه ۳۰ گرم ماهی و یک عدد تخم مرغ استفاده کرد ) .

 

نوشیدن مایعات همراه با غذا ، موجب رقیق شدن شیره معده می شود و در نتیجه هضم غذا طولانی میشود . بنابراین همراه با غذا نباید بیش از یک تا دو لیوان مایعات نوشید . اما در فاصله دو غذا باید حتماً مایعات نوشید تا نیاز بدن به آب تأمین شود . در طول روز باید حدود ۲  لیتر نوشیدنی مصرف شود ( یک آشامیدنی در محل تمرین همراه خود داشته باشید ) .

 

غذا باید در یک ساعت مشخص و ثابت و در محیطی آرام صرف شود تا هضم آن راحت تر انجام گیرد . مقدار مصرف رژیم غذایی ورزشکار برحسب نیاز کمی و کیفی فرد تنظیم می شود . با توجه به اهمیت تعادل وزن می توان این مطلب را توجیه کرد . میانگین نیاز روزانه یک ورزشکار بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری انرژی است . اما باید بدانیم که نیاز افراد بر حسب وضع جسمانی متغیر است و بعضی از افراد برای این که به حال تعادل درآیند ، باید تا ۵ هزار کیلوکالری بیشتر انرژی دریافت کنند ، در صورتی که عده ای دیگر با ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری یا کمتر بحال تعادل می رسند . ورزشکاران باید به متخصص تغذیه خود کمک کنند تا او بتواند نیاز کلی آن ها را برآورد کند .

 

/ 8 نظر / 313 بازدید
nadia

سلام مهربون خوب .وبلاگ فوق العاده اموزنده ای داری .خيلی استفاده کردم .ميتونم خواهش کنم که اجازه بدی مطالبت رو در انجمن خانمها در سايت دی سنتر البته با ذکر نام منبع قرار بدم خيلی ممنون ميشم که زود جواب بدی . به کلبه من سری بزن خوشحال ميشم . اباد و سر بلند باشی روزگار به کامت

ali_khastoo

با سلام من ۵ ماه بدن سازی کار ميکونم با يک مشکل بر خوردم اينکه تقارن بين سمت چپ بدنم با راست خوب نيست ميخواستم در اين مورد به من کمک کنيد با تشکر

Ahmad

سلام خدمت اقا ياسر گل. با تشکر از سايت خوبتون. ميخواستم چند سوال بپرسم که اگه تونستين جوابم رو بدين. ۱) من الان مدت ۴ماهه که بدن سازی شروع کردم. از مکمل مگامس هم استفاده ميکنم. ۲۳ سن و ۱۸۲ قد و ۶۷ وزنم هست. ميخواستم بدونم چه مدت طول ميکشه تا به وزن ايده ال برسم؟ ۲) برنامه ای ميخواستم کامل که فقط از دمبل و ميله بارفيکس استفاده بشه.و برای ۴ روز در هفته و روزی ۱ ساعت (به خاطر کمبود وقت) ۳) مکملی ميخواستم که حجم رو در کنار وزن بالا ببره. با تشکر . منتظر جوابتون هستم.

Ahmad

اقا ياسر پس کی جواب ميدی؟ بابا مرديم از بس صبر کرديم. : )

marjan

اینجانب با190سانتیمترقدودوربازوی41ودورران 58دورساعد33ودروساق40ودروسینه 110یک دوره دکامیخواستم مصرف کنم اطلاعاتی درمورد این هورمون وچگونگی مصرف آن وباچه مکملهایی استفاده کنم وچه جوابی به من خواهد دادوچقدروزن برایم می آورد باتشکر جواب را به ایمیلم بفرستید

Elly

سلام .. نوشته هات خيلی عالی اند ... keep up the good work

مهاجر

با سلام می خواستم يه برنامه کامل بدن سازی برام بفرستين من ۲۱ ساله و۱۸۳ قدو ۷۰ وزن دارم ممنون ميشم خيلی مخلصيم.

سمانه

سلام آقا ياسر. من قدم170و وزنم55هستش.8كيلو كمبود وزن دارم. الان فقط توي ورزشم روي فشار روي پا كار ميكنم. وزنم اصلا بالا نميره.مخمر جو هم دارم استفاده ميكنم ولي بي فايده اس.دارويي كه بتونه وزنم رو بالا ببره ميشه بهم پيشنهاد بدي؟؟